Festiwale >> Stalowa Wola >> 2006, XVI Festiwal
Główna
News
Robert Grudzień
Festiwale
Galeria
Przyjaciele
Pomoc/akcje charytatywne
Linki
Mapa strony
Kontakt
Organy


  Logowanie


 www.petrus.blog.pl

http://www.stalowawola.kapucyni.pl/  
http://www.festiwal.stalowka.net/repertuar.php?rok_id=16
FINAL FESTIWALU
http://petrus.blog.pl/archiwum/index.php?nid=11401427
strona zawiera          terminarz,         informacja,     program

XVI Międzynarodowy Festiwal Muzyczny
Klasztor Braci Mniejszych Kapucynów
Stalowa Wola - Rozwadów 2006

04 lipca - 05 września
wtorki, godz. 19.00

04.07. - Aare-Paul Lattik – organy /Estonia/
11.07. - Iwona Jędruch – Misterium na gongach i misach dźwiekowych
              Robert Grudzień – organy
18.07. – Henrik Alinder – organy /Szwecja
25.07. - Albeva Dimitrova – mezzosopran /Francja/
             Marie-France Messager – organy /Francja/
01.08. - Jan Bartłomiej Bokszczanin – organy /Warszawa/
08.08. – Lindsay Davidson – dudy szkockie /Wielka Brytania/
              Irena Czubek – harfa
15.08. - Zespół Wokalny „Bursztynowa Lira” /Rosja/
22.08. - Ferruccio Bartoletti - organy /Włochy/
29.08. - Jubileusz 20 lat działalności artystycznej i organizatorskiej Roberta Grudnia
             Duet Georgij Agratina – fletnia Pana, Robert Grudzień – organy
             Finał festiwalu 
             Koncert w 10 lecie śmierci Krzysztofa Kieślowskiego
05.09. – Elżbieta Towarnicka – sopran
              Konrad Mastyło – organy, fortepian

Organizatorzy:
Klasztor Braci Mniejszych Kapucynów w Stalowej Woli
Fundacja im. Mikołaja z Radomia
Prezydent Miasta Stalowa Wola
Przewodniczący Rady Miasta Stalowa Wola
Starosta Powiatu Stalowa Wola
Przewodniczący Rady Powiatu Stalowa Wola
Państwowa Szkoła Muzyczna w Stalowej Woli
Stalowowolskie Towarzystwo Kulturalne 
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Biuro festiwalu
Klasztor Braci Mniejszych Kapucynów
37-464 Stalowa Wola 6
ul. Klasztorna 27
tel.: +48 (0) 15 842 03 24

www.festiwal.stalowka.net

» Dyrektor Festiwalu
Robert Grudzień
tel.: (+48) 601 306 483
e-mail: robert@grudzien.pl
www.grudzien.pl

» Asystent dyrektora festiwalu, prowadzenie koncertów
Piotr Jackowski
e-mail: piotrjackowski1@wp.pl

STALOWA WOLA NEWS
www.petrus.blog.pl


MEDIA!
http://www.grudzien.pl/index.php?dzial=News&poddzial=2006.09.24%20Starachowice%20Gongi-Organy
http://www.sztafeta.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=2417
http://www.sztafeta.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=2405

Stalowa Wola zagłębiem muzyki organowej i kameralnej

Festiwalowe lato

Recitalem estońskiego wirtuoza organów Aare Paula Lattika zostanie zainaugurowany XVI Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Stalowa Wola – Rozwadów 2006. Koncert rozpocznie się 4 lipca o godz. 19, a jego miejscem będzie – tradycyjnie – klasztor Braci Mniejszych Kapucynów. Spotkania z muzyka organową i kameralną odbywać się będą w każdy wtorek, aż do 5 września.
Warto wiedzieć o tym, że kojarzona zwykle z hutą Stalowa Wola staje się latem zagłębiem muzyki organowej i kameralnej. W lipcu i sierpniu przybywają tutaj artyści z całej Europy i Stanów Zjednoczonych. Mistrzowie sztuki zwanej ars musica koncertują w przepięknym wnętrzu klasztornym o wyjątkowych walorach akustycznych. Urzeka także brzmienie rozwadowskich organów, cenione przez wirtuozów królewskiego instrumentu.
Początki Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Stalowa Wola – Rozwadów sięgają 1990 r. Wtedy to do kościoła Matki Bożej Królowej Polski zostały sprowadzone elektroniczne organy kościelne „Grand Opera”. Ponieważ instrument spełniał wymogi koncertowe, bp Edward Frankowski poddał myśl o zorganizowaniu koncertów. Ów pomysł podjęli organista kościoła MBKP Stanisław Kusztyb oraz niżej podpisany, którzy nawiązali kontakt z opolską artystką Lucyną Glezner-Liptak. Rozmowa, odbyta w czerwcu w Sandomierzu, zaowocowała objęciem przez nią kierownictwa artystycznego I Stalowowolskich Koncertów Organowych.
Przez pierwsze cztery lata koncerty odbywały się w drugiej połowie wakacji, organizowano zwykle pięć środowych recitali. W Stalowej Woli występowali nie tylko wirtuozi polscy, lecz także goście z Czechosłowacji, Niemiec, a nawet... Korei Południowej. Pieczę nad festiwalem sprawowało Towarzystwo Muzyczne „Caecilianum”.
W roku 1995 kierownictwo artystyczne imprezy objął radomski wirtuoz organów Robert Grudzień, a formuła przedsięwzięcia zmieniła się i wzbogaciła. Słuchacze gromadzili się w kilku kościołach Stalowej Woli i Rozwadowa, delektując się sztuką prezentowaną przez gości z Kanady czy Japonii. Cykl recitali nazwano mianem Letnich Koncertów Festiwalowych.
Przełomem w historii festiwalu okazał się rok 1996. Budowano wówczas mechaniczne, dwudziestosześciogłosowe organy w rozwadowskim klasztorze Braci Mniejszych Kapucynów. To właśnie tam zagościła impreza, rozwijając się w znakomitych warunkach. Ówczesne prezentacje odbywały się podczas stopniowego powiększania liczby głosów organowych przez warszawską firmę organmistrzowską Janusza Kamińskiego. Ewenementem było organizowanie festiwalu w chwili, kiedy instrument dopiero powstawał. Ale taki zamysł sprawdził się, powodując zadowolenie publiczności i mobilizując wykonawcę instrumentu do wytężonej pracy.
Z czasem impreza stała się Międzynarodowym Festiwalem Muzycznym Stalowa Wola - Rozwadów i pod taką nazwą odbywa się do dziś. Dzięki Robertowi Grudniowi, w murach klasztornej świątyni wystąpiły największe sławy życia muzycznego. To właśnie tutaj podziwiano kunszt wokalny słynnego tenora Wiesława Ochmana, delektowano się koncertem „Poznańskich Słowików” pod dyrekcją Stefana Stuligrosza, festiwalową gwiazdą była też renomowana sopranistka Teresa Żylis-Gara. A ileż emocji dostarczył popis wirtuoza skrzypiec Konstantego Andrzeja Kulki i towarzyszących mu muzyków z Sinfonii Varsovii wraz z najwybitniejszym mistrzem klawesynu w Polsce Władysławem Kłosiewiczem... Prezentowali się też aktorzy: Krzysztof Kolberger, Jerzy Zelnik i Włodzimierza Matuszak.
Charakterystyczne dla festiwalu są muzyczne ciekawostki. Cieszą się o­ne uznaniem publiczności i zachęcają do obcowania ze sztuką muzyczną tych, którzy stawiają na tej niwie pierwsze kroki. Do takich imprez można zaliczyć występy popularnego Georgija Agratiny z Kijowa – wirtuoza fletni Pana i cymbałów. Emocji dostarczały także prezentacje trzyipółmetrowego rogu alpejskiego, harmonijek ustnych, piły śpiewającej, a nawet harfy szklanej zbudowanej z... kieliszków.
Latem tego roku zostanie zorganizowany XVI Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Stalowa Wola - Rozwadów 2006. Koncerty odbywać się będą we wszystkie wtorki lipca i sierpnia o godzinie 19, zakończenie imprezy nastąpi 5 września. Usłyszymy artystów z Polski, Estonii, Rosji, Włoch, Francji, Szwecji i Wielkiej Brytanii, a jednym z najciekawszych wieczorów będzie spotkanie z rosyjskim kwartetem wokalnym „Lira Bursztynowa”. Można będzie również posłuchać gongów i mis dźwiękowych w połączeniu z organami, zabrzmią dudy oraz harfa. Ponadto nie zabraknie występu popularnego duetu Georgij Agratina – Robert Grudzień, podczas którego dyrektor artystyczny imprezy będzie świętował dwudziestolecie działalności organizatorskiej. W finałowym wieczorze zaprezentują się Elżbieta Towarnicka (sopran) i Konrad Mastyło – pianista krakowskiej Piwnicy „Pod Baranami”.

PIOTR JACKOWSKI
muzykolog, dziennikarz
prowadzący koncerty
współorganizator festiwalu


PROGRAM

04.07. - Aare-Paul Lattik – organy /Estonia/
Program
Louis VIERNE - Hymne au Soleil Op. 53
Alfred KARINDI - (1901-1961) - Berceuse, extrait de la III Sonate pour Orgue (1944)
Charles TOURNEMIRE - Paraphrase-Carillon (L´Orgue Mystique, Office N. 35)
Arvo PÄRT - Pari Intervallo
W.A. MOZART - Andante K 616
Louis VIERNE - "Stele pour un enfant perdu" extrait du Triptyque pour Orgue Op. 58
Cesar FRANCK - Finale Op. 21

Aare-Paul Lattik, organy, urodził się w Taliniee (Estonia ) w 1970. Naukę muzyki zaczynał przy H. Ekler Tartu w Muzycznej Szkole. W latach 1988-92, studiuje na kierunku organy z Urmas Taniloo i fortepian z Ruth Ernstson. Jednocześnie jest studentem filologii przy Uniwersytecie Tartu. W 1992 kontynuował naukę na organach przy Estońskiej Akademii Muzycznej z profesorem Hugo Lepnurm i Andres Uibo, kończąc wyższe studia w 1996. W 1996-99 doskonali naukę gry na organach. Najpierw we Francji u profesora Aude HEURTEMATTE znakomitego organisty Kościoła Saint Gervais a następnie u profesora Louis ROBILLIARD w Konserawtorium w Lyonie. Jednocześnie, jest studentem muzykologii na Uniwersytecie Sorbońskim w Paryżu. A. P. Lattik wiele koncertuje, ma wiele wspaniałych interpretacji muzycznych a także wiele sukcesów. Jest także kompozytorem. Od 2000 r. jest organistą Szwedzkiego St. Michael i Kościoła w Talinie. Od 1999 roku jest prezesem Estońskiego Stowarzyszenia Muzyki Organowej. Jest także organizatorem i autorem wielu imprez muzycznych w Estonii, min.: Międzynarodowy Festiwal Organowy w Talinie, Estońskie Dni Muzyczne, Festiwal Muzyki Kościelnej i In. Jego kunszt poznali melomani wielu krajów, min.: Portugalii, Francji, Hiszpanii, Włoch, Niemiec, Szwecji Rosji i Polski.

11.07. - Iwona Jędruch – Misterium na gongach i misach dźwiekowych
              Robert Grudzień – organy
Program:
Program:
Antonio Vivaldi - Koncert D-dur
Feliks Nowowiejski - Symfonia VIII op.45 nr 8
Jan Sebastian Bach - Aria z III Suity D-dur

Iwona Jędruch - jest muzykiem, pedagogiem, refleksologiem, prowadzi terapię dźwiękiem. Ukończyła Liceum Muzyczne i Akademię Muzyczną w Gdańsku. Uczyła się u prof. Stefana Hermana, prof. Lucjana Galona a także u Amerykanina Dona Conreaux, mistrza gry na gongu. Gra niekonwencjonalną, uduchowioną muzykę o specyficznym, niepowtarzalnym nastroju, opartą na improwizacji - na gongach, misach dźwiękowych, dzwonkach, konchach, kalimbie, bębenkach, grzechotkach i in., z zastosowaniem skrzypiec i wokalizy.
Muzyki tej można słuchać z zamkniętymi oczami. Oprócz koncertów solowych - w tym roku rozpoczęła współpracę ze znakomitym organistą – Robertem Grudniem - managerem festiwali muzycznych i Dyrektorem Fundacji im. Mikołaja z Radomia, z ELŻBIETĄ PASTECKĄ i jej Studio Obrazu Teatralnego MIMART , gra także w duecie MISTERIUM z dr. Sławomirem Sówką z Wiednia - uczniem Dona Conreaux. Zajmuje się też działalnością publicystyczną (MODA&STYL, DZIECIAKI).
Opracowała autorską interpretację dźwiękiem, w której stosuje kamertony, misy, dzwonki, muszle oraz kryształy. Do koncertów włączam także dźwięki skrzypiec - instrumentu uważanego za odpowiednik ludzkiego głosu. Posiadam certyfikat Instytutu Terapii Dźwiękiem w Uensen. 

Robert Grudzień jest absolwentem Akademii  Muzycznej w Łodzi oraz Hochschule für Musik w Düsseldorfie. Jego nazwisko  wielokrotnie pojawia się w programach koncertowych obok najwybitniejszych  artystów różnych dziedzin i specjalności. Występuje m.in.: z Krzysztofem  Kolbergerem, Jerzym Zelnikiem, Teresą Żylis-Gara, Wiesławem Ochmanem,  Konstantym Andrzejem Kulką, Georgijem Agratiną i Krzysztofem Pendereckim.  Współpracuje także z Poznańskimi Słowikami, Jerzym Maksymiukiem i  Krzysztofem Zanussim.
Koncertował na najbardziej prestiżowych festiwalach muzycznych w Polsce, w  całej Europie oraz na wielu kontynentach. Posiada nagrania płytowe, radiowe  i telewizyjne.
Jego działalność artystyczna, organizacyjna i charytatywna przyniosły mu  szereg nagród i wyróżnień m.in.: w 1990 r. otrzymał nagrodę Komitetu ds.  Radia i Telewizji za twórczość radiową, w 1991 i 1992 r. otrzymał
Stypendium  twórcze Wojewody Radomskiego- Jana Rejczaka w dziedzinie muzyki. Otrzymał medal oraz nagrodę kulturalną od Marszałka Województwa Lubelskiego/2001/ oraz od Prezydenta Miasta Radomia, Lublina/2001, 2006/, Starachowic. W 1994r.- nagroda Specjalna  przyznana przez kapitułę Konkursu Gala Biznesu Izby Przemysłowo-Handlowej  Ziemi Radomskiej oraz 2005r.- Nagroda Mój Radom przyznana przez WSB im. Bp  Jana Chrapka.  Jest honorowym obywatelem: Leżajska, Zelowa, Jędrzejowa oraz Stalowej Woli. Otrzymał Medal Przyjaciel Miasta Mielca.
Jest dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej.
Pełni funkcję dyrektora Fundacji im. Mikołaja z Radomia, organizatora  festiwali muzycznych i akcji na rzecz zabytkowych organów w Polsce. Wykłada  gościnnie w Szwajcarii i Niemczech.

18.07. – Henrik Alinder – organy /Szwecja
Program
Johann Sebastian Bach  Piece d’Orgue, BWV 572
1685-1750
Georg Böhm  Ach wie nichtig, ach wie flüchtig
1661-1733
Carl Philipp Emanuel Bach Sonata in g, Wq 70/6
1714-1788 - Allegro moderato
- Adagio
   - Allegro
Georg Böhm   Vater unser im Himmelreich
Johann Sebastian Bach  Praeludium et Fuga in e, BWV 548

Henrik Alinder, urodzony w 1968 r., studiował w Royal College of Music in Stockholm        /1988-1992/, na University School of Music in Pitea Sweden /1992-1995/ pod kierunkiem Hans-Ola Ericsson. Studia ukończył w klasie Naji Hakim in Paris.

Otrzymał wiele nagród i honorowych tytułów. W 1994 r. otrzymał nagrodę na International Competition of Interpretation of Contemporary Organ Music in Kassel.

Od 1995 r. jest organistą w Parish Church of Leksand, Sweden. Wykłada w klasie organów na University School of Music in Pitea, Sweden. Jako dyrygent prowadził wiele dzieł na chóry, solistów,i orkiestry. Jednocześnie jako organista i dyrygent dokonał prawykonań wielu dzieł muzyki współczesnej.

Henrik Alinder koncertuje na terenie Szwecji oraz w całej Europie.Występuje jako solista z orkiestrami, min. wykonując Koncert g-moll F. Poulenca. Dokonał nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych.

25.07. - Albeva Dimitrova – mezzosopran /Francja/
         Marie-France Messager – organy /Francja/
Program:
J. BRAHMS 
                                     Preludium   g  moll                                                                                                                                                              

R. STRAUSS              Lieder:
                                     Ach Liebe“
                                     Die Nacht“

SCHUMANN 
                                     1er étude en   forme de canon

MENDELSSOHN
                                      Preludium   c  moll

F. de la  TOMBELLE  
                                      Toccata

BIZET   
                                      Agnus Dei

GOUNOD 
                                      O  Divin Redempteur

VIERNE   
                                      Adajio  from the  3em   symphonie

GIGOUT  
                                     Toccata

P. HADJIEV 
                                      from the po.  “ Maria Desislava”  - Maria  prayer
S. RAKMANINOV  
                                      Soldier  wife
RIMSKI-KORSAKOV  
                                       Oktave
P. HADJIEV    
                                       Bré    Stoiane
                                      The  eye  blue
D. PETKOV 
                                      Yana  sing

From  Bulgare  Folklore  “ Ah zabradila …”

Albena Dimitrowa, francuski sopran dramatyczny bułgarskiego pochodzenia -Albena DIMITROWA-jest absolwentką wydziału wokalnego sofijskiej akademii muzycznej. Swoje pierwsze zawodowe kroki stawiała na deskach Teatru Wielkiego w Sofii, zdobywając uznanie publiczności i krytyki za role w operach Menottiego, Mozarta i Pucciniego. Studia wokalne uzupełniała u najznamienitszych bułgarskich sopranistek – Geny Dimitrowej i Julii Wiener, a następnie w Rzymie, w Academii Santa Cecilia (dyplom w klasie Valeria Papperiego) oraz w Paryżu, u Daniela Delarue. Artystka współpracowała z zespołem operowym George’a Lalova, z którym odbyła liczne tournee koncertowe we Francji, Niemczech, Hiszpanii i Portugalii. Giętkość i wielki wolumen głosu, jakim dysponuje Albena Dimitrowa, pozwala jej na wykonywanie najtrudniejszych partii operowych (ról przeznaczonych dla mezzosopranów i sopranów dramatycznych) i oratoryjnych. Ponadto często występuje w duecie z organistką i pianistką Marie-France Messager. Albena Dimitrowa jest także uznanym pedagogiem śpiewu – prowadzi kursy i seminaria z zakresu techniki i interpretacji wokalnej (we Francji i w swojej ojczyźnie, Bułgarii). Ma w swoim dorobku nagranie płytowe (wspólnie z M.-F. Messager) z recitalem muzyki romantycznej, zrealizowane dla wytwórni XCP w kooprodukcji z narodową rozgłośnią francuską, Radio France.

Marie-France Messager gry na organach uczyła się u wybitnych francuskich wirtuozów, Gastona Litaize’a i Andre Isoira, uzyskując konserwatoryjne dyplomy z najwyższą lokatą.
Dalsze studia (w zakresie muzyki dawnej) odbywała pod kierunkiem Odile Bailleux.
Artystka występuje w całej Europie z solowymi recitalami organowymi ; chętnie też podejmuję się kooperacji z orkiestrami symfonicznymi, wykonując z wielkim powodzeniem solowe partie koncertów na organy i orkiestrę. Jako pasjonatka repertuaru wokalnego, regularnie wspópracuje z bułgarską sopranistką Albeną Dimitrową , z którą –obok licznych wspólnych występów – dokonała nagrania płytowego, poświęconego romantycznej muzyce wokalnej i organowej. Marie-France Messager jest także posiadaczką kilku państwowych certyfikatów pedagogicznych, w zakresie kształcenia słuchu, kameralistyki fortepianowej i chóralistyki ; od wielu lat wykłada w konserwatorium w Nevers i prowadzi tam chór « Capriccio », z którym odbyła liczne tournee krajowe i zagraniczne.
Jako wybitna specjalistka kształcenia słuchu, dwukrotnie była zapraszana do Warszawy, na lekcje pokazowe i wykłady w Akademii Muzycznej im. F. Chopina. Prowadziła też letnie warsztaty interpretacji organowej muzyki francuskiej (Czechy, Francja).


01.08. - Jan Bartłomiej Bokszczanin – organy /Warszawa/
Program:
S. Bach - Fantazja i Fuga g moll BWV 542
John Bennet - Trumpet Voluntary
W. A. Mozart - Fantazja f moll KV 608
C. Franck - Chorał a moll
Marian Sawa - Sekwens

Jan Bokszczanin (ur. 1974 r.) edukację w zakresie gry na organach rozpoczął w Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Józefa Elsnera (Warszawa) w klasie organów prof. Magdaleny Czajki. W 2000 r. ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina (Warszawa) w klasie prof. Joachima Grubicha.
W latach 2002-2003 był stypendystą doktoranckim w University of North Texas (USA) w klasie organów prof. Jesse E. Eschbacha.
Jan Bokszczanin uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich ucząc się u takich pedagogów jak: prof. Guy Bovet (Szwajcaria) 
prof. Harald Vogel (Niemcy),  prof. Aleksander Fisejski (Rosja), James David Christie (USA), prof. Zsigmont Szathmary (Węgry), prof. Bernhard Hass (Niemcy) oraz prof. Herbert Wulf (Niemcy).
Podczas pobytu w na stypendium w USA pełnił funkcję tytularnego organisty w Sct Pauls Lutheran Chuch and University Center gdzie zorganizował Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej będąc jednocześnie wykładowcą organów w Selwyn School. Koncertował w kraju jak również za granicą  (Dania, Finlandia, Litwa, Niemcy, Rosja oraz USA). W latach 1999 r. i 2001 odbył tournee po Rosji gdzie koncertował w takich miastach jak:
Irkutsk (filharmonia), Krasnojarsk (filharmonia), Nowosybirsk (Konserwatorium im. M. Glinki), Kiemierowo (filharmonia), Tomsk (Aula Tomskiego Uniwersytetu, kościół katolicki) oraz Tumeń (filharmonia). W maju 2001 roku artysta zagrał bardzo prestiżowy recital w Głównej Katedrze Katolickiej w Moskwie. Jan Bokszczanin dokonał wiele nagrań telewizyjnych i radiowych w Rosji, a także USA.
Artysta ma na swoim koncie trzy płyty CD (wytwórnia płytowa Acte Prealable AP0030, AP0081 oraz AP0093) z utworami współczesnego kompozytora Mariana Sawy (jedna z tych płyt otrzymała pierwszą nagrodę na XV Międzynarodowym Festiwalu Filmów i Multimediów – Niepokalanów 2000). Trzecia z płyt została nagrana z jednym z najwybitniejszych polskich organistów - prof. Joachimem Grubichem. W grudniu 2004 roku ukazała się nowatorska na polskim rynku fonograficznym płyta ("Dedykowane św. Hubertowi" AP116)   z repertuarem o tematyce myśliwskiej wykonywanym na naturalnych rogach myśliwskich – Trompe de Chasse oraz organach. Na płycie tej znalazły się utwory barokowe w autorskiej aranżacji na trompe de chasse i organy, utwory na organy solo, oraz utwory na sekstet rogów myśliwskich (Jacek Smoczyński - Trompe de chasse, zespół muzyki Par Force). W 2005 roku ukazała się "audiofilska" recitalowa płyta wydana przez Hi-Fi i Muzyka - ARMS Records. W tym samym roku artysta wziął udział w nagraniu płyty z okazji XX lecia Conversatorium Legnickiego dla wytwórni fonograficznej - DUX. Jan Bokszczanin jest także autorem ksiazki zatyłulowanej „Geneza i tradycje rosyjskiej muzyki organowej” (ISBN 83-916413-0-9), opublikowanej w listopadzie 2001 r. Od 2004 Jan Bokszczanin jest kierownikiem Legionowskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej.


08.08. – Lindsay Davidson – dudy szkockie /Wielka Brytania/
              Irena Czubek – harfa
Program:
Invitation to Dance
Captain Colin Campbell, Kalabakan
Glasgow Police Pipers
Borderpipe solo
Abercairney House Suite
Gordon's Salut
Piano di Sorrento, Paddy's Leather Breeches
Atholl Highlanders, Cock of the North
Fairy Lullaby, Aspen Bank, Johnnie MacDonald's Reel
Highland Cradle Song, The Road to the Isles
Red Moon From the Jetty
Jolly Duet
Eightsome Reels
The Gentle Shepherd
Clamsy Fingers

Lindsay Davidson - /dudy szkockie/ studiował w Reid School of Music na Universytecie Edynburgskim. Jest pierwszą osobą na świecie w historii gry na dudach, która ukończyła studia muzyczne w tym kierunku. Program studiów został specjalnie stworzony dla niego. Kontynuował swoją edukację na studiach podyplomowych na wydziałach kompozycji i komputerowej syntezy dźwięku w 1996 roku. Wkrótce potem rozpoczął pracę jako dyrektor w Stockbridge Piping Foundation i w Davidson School of ‘Piping - jednej z największych szkół gry na dudach na świecie. Od 1997 do 2000 roku był Rektorem Davidson School of ‘Piping, która pod jego przewodnictwem rozwinęła nowy program i system nauczania gry na dudach oraz otwarła filie w USA i Australii. Kariera Lindsaya jako dudziarza rozpoczęła się pod kierunkiem Pipe Major James Inglis i rozwijała się na wykładach wszystkich wiodących nauczycieli tego czasu; P/M John Matheson BEM, John Graham, Pipe Major Angus MacDonald BEM, Pipe Major Bert Barron MBE i John D. Burgess. Był członkiem wielu znanych pipe-bandów w Szkocji (orkiestr dudziarskich) i odnosił znaczące sukcesy jako dyrektor artystyczny zespołów Stockbridge, Barnton, Bridgend, Clan Davidson, Uphall Station, Corstorphine i Polmont. Lindsay Davidson wygrał wiele nagród na konkursach solowych i zespołowych na całym świecie m.in.: 1987 Junior Scottish Champion, Scottish Championships (sześć razy z rzędu), Calum Piobair Trophy 1987,British Championships (również sześć razy z rzędu),Cowal Championships (cztery razy), World Championships, Champion of Champions (pięć razy). Pipe Major Davidson wycofał się z życia konkursowego w 1988 roku, w wieku piętnastu lat, by błyskotliwie powrócić w 1998 roku zdobywając tytuł “Champion Piper of Western Australia”. Na koncertach Lindsay gra na róznych odmianach dud: Great Highland Bagpipes (wielkie góralskie dudy szkockie), Scottish Smallpipes (małe dudy szkockie) i Borderpipes (dudy pochodzące z pogranicza Szkocji i Anglii). Był pierwszym wykonawcą wielu utworów m.in.:Jennifer Martin - "Broken Frontiers" 1994, Richard Kean - "Suite" 1997, "Closed Border" 1998, Dee Isaacs - "Pieces for Gogarburn" 1999. Jako kompozytor i wykonawca Lindsay współpracuje z wieloma orkiestrami i dyrygentami zarówno w Wielkiej Brytanii jak i w Polsce: The Royal Scottish National Orchestra, Scottish Chamber Orchestra, Orkiestrą Kameralną Amadeus (z Agnieszką Duczmal), Jerzym Maksymiukiem, Krzesimirem Dębskim i Wojtkiem Mrozkiem oraz jest stałym solistą Leopolis Chamber Orchestra ze Lwowa. Tournée artystyczne zawiodły Lindsaya do Australii, Austrii, Czech, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Luksemburga, Niemiec, Norwegii, Rumunii, Słowacji, Turcji, Szwajcarii, USA, Włoch, na Węgry i do Polski. Koncerty odbywały się tam podczas wielu festiwali, programów telewizyjnych i radiowych, w filharmoniach, operach i domach kultury. Kolejne planowane są w USA i Niemczech. Od 1992 roku Lindsay Davidson nosi honorowy tytuł Clan Piper (Dudziarza Klanowego), a w latach 1987-2001 był “Town Piper to Linlithgow” czyli honorowym dudziarzem swojego rodzinnego miasta Linlithgow. Spośród wielu projektów na przyszłość warto wymienić planowaną kompozycję trzyaktowej opery, nagranie kolejnych kompozycji Lindsaya i aranżacji tańców szkockich na dudy i orkiestrę (z programu “Tańce Szkockie”).

Irena Czubek-Davidson w 1995 r. uzyskała dyplom z wyróżnieniem na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie harfy prof. Bogumiły Lutak-Modrinic.
W latach 1998-2000 kontynuowała edukację muzyczną pod kierunkiem prof. Bogumiły Lutak- Modrinic na Studiach Podyplomowych krakowskiej Akademii Muzycznej.
Swój warsztat muzyczny doskonaliła biorąc czynny udział w kursie mistrzowskim Susan Mildonian (1990 Kraków), III Harp Syphosium (1995 Amsterdam), w 1998 r. w I Dniach Harfy w Warszawie.

W 1993 r. podjęła  pracę jako harfistka w orkiestrze Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach. Od 2000 r. pracuje jako harfistka w orkiestrze Filharmonii Śląskiej  w Katowicach.
Znajomość repertuaru orkiestrowego poszerza współpracując z Radiową Orkiestrą Symfoniczną w Krakowie, NOSPR w Katowicach, Filharmonią Krakowską, Poznańską, Wrocławską, Operą  Krakowską, Tarnowską Orkiestra Kameralną oraz wieloma innymi zespołami w Polsce.
Jako solistka i kameralistka występowała wielokrotnie z Cappellą Cracoviensis i Zespołem Madrygalistów, Symphonishes Orchester Zurich, Krakowskim Chórem Kameralnym, Chórem Chłopięcym Filharmonii Krakowskiej, Filharmonią Świętokrzyską wykonując m.in.: „Ceremony of Carols”B. Brittena, „Gesange” op.17 J. Brahmsa,”Chichester Psalms” L. Bernsteina, „Oratorium na Boże Narodzenie’C. Saint-Seansa , „Mszę A-dur” C. Francka, Koncert B-dur na harfę i orkiestrę G.F.Haendla  i „Dwa Tańce” na harfę i orkiestrę smyczkowa  C. Debussego.
W lutym 2001 r. była współorganizatorem i solistką  Sympozjum Harfowego organizowanego przez Akademię Muzyczną w Krakowie wykonując „Małą Symfonię Koncertującą” F. Martin na klawesyn, fortepian, harfę i dwie orkiestry  smyczkowe  oraz „Ceremony of Carols” B. Brittena na chór żeński i harfę.
Dokonała  prawykonań i rejestracji utworów na harfę m.in. dla Związku Kompozytorów Krakowskich. Brała udział w nagrywaniu programów edukacyjnych dla dzieci w Telewizji Krakowskiej.
W 2001 roku wraz z Krakowskim Chórem Kameralnym nagrała płytę CD zawierającą utwory wokalne z towarzyszeniem harfy.

15.08. - Zespół Wokalny „Bursztynowa Lira” /Rosja/
Program:
Program:
Muzyka sakralna
-"mocny sen "
-Czesnakow " Twoje wieczory "
-Kowaldi" Drzwi miłosierdzia "
-Czajkowski "Legenda "
-Karminski "Dzieki Bogu "
-Kostalskij " Tobie śpiewamy"
-Lwowski "Nikt do Ciebie nie cieknie "
-Czesnakow " Dusza moja "
-Czesnakow "Przyjdzcie i zadowolcie Jezusa "
-Czesnakow "Chwalcie Boga z niebios "
-Kiedrow "Spokojny świecie "

Muzyka autorska
-Szczedryn "Rano"
-Szczedryn "Zgubiłam kułeczko"
-Nowikow ' Jasny miesiąc "
-Konieomarenko ;"Odpowiedział złoty zagajnik"
-Warlamow " Przemija wieczór "
-Eszpaj "Pieśnia o zródłach"

Piesni narodowe
-"Miasteczko Samara"
-"Ty moja rzeko ,rzeczko"
-"Wieczorny dzwon"
-"Stary Dziadek"
-"Step i step dookoła"
-"Poszła młoda po wodę.

Zespół Wokalny ''Bursztynowa Lira''; powstał wiosną 2004 r. Wszystkie uczestniczki zespołu to profesjonalne wokalistki z wyższym wykształceniem muzycznym. Są to absolwentki prestiżowych uczelni muzycznych w Rosji. W czasie swojej krótkiej działalności ''Bursztynowa LIRA'' wystąpiła we wszystkich salach koncertowych Obwodu kaliningradzkiego. Uczestniczyła w festiwalach w Kaliningradzie Moskwie Witebsku a także na Litwie i Polsce. Wiosną 2006 roku artystki zostały zaproszone do Monachium gdzie wystąpiły na scenie ze sławnymi artystami Europy. ''Bursztynowa Lira'' często też występuje w Rosyjskich cerkwiach w czasie Świąt prawosławnych. Pomimo, że zespół jest młody zdążył o­n zdobyć uznanie publiczności swoim profesjonalizmem, artyzmem i niezwykłym występem. W repertuarze zespołu jest klasyka światowa, rosyjska, romanse i śpiew cerkiewny a także narodowe pieśni rosyjskie.

22.08. - Ferruccio Bartoletti - organy /Włochy/
Program
D.Buxtehude   (1637-1707 ) Praeludium  A moll     BuxWV 153
J.S.Bach  (1865 – 1750 )I Sonata in Es BWV 525  allegro  -  adagio – allegro
Praeludium et fuga in h  BWV 544
Wachet auf, ruft uns die Stimme  BWV 645
Vincenzo Bellini  1801 – 1835 Sonata per Organo
Gaetano Donizetti  1797 – 1848 Grande Offertorio    ( Sinfonia dall’opera „La Parisina“)

Ferruccio Bartoletti urodził się w La Spezia w 1962. Od najmłodszych lat rozpoczyna naukę w szkołach muzycznych: fortepian z Mario Fiorentinie i Martha Del Vecchio. Pod kierownictwem Giancarlo Parodi's, zdobywa o­n stopień w instrumencie organy i kompozycji muzyki organowej W Konserwatorium w Padwie otrzymuje przy najwyższe oceny. Spotkanie z Duńskim instrumentalistą organowym Knud Vad i z René Saorgin z Francji, wzbogacają Jego o dwa bardzo istotne doświadczenia dla alszej drogi artrystycznej. Ferruccio Bartoletti faktycznie współpracuje z Ligurian B.A.S, gdzie znajduje klimat nowych opracowań muzyki organowej. Jest jednym z pierwszych we Włoszech realizatorem interaktywnej muzyki organowej łącząc muzykę z gawędziarstwem, poezją, opowiadaniem i ruchomym obrazem Jest założycielem Świętej Szkoły Muzyki w Diocese Massa, oraz wykładowcą w Europejskiej Akademii Organowej w Castel Coldrano – Bolzano. Regularnie koncertuje w największych katedrach i kościołach w Europie.

29.08. - Jubileusz 20 lat działalności artystycznej i organizatorskiej Roberta Grudnia
             Duet Georgij Agratina – fletnia Pana, Robert Grudzień – organy
             Finał festiwalu
Program: Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Haendel, Wolfgang Amadeusz Mozart

Georgij Agratina profesor Akademii Muzycznej w Kijowie,
mołdawski multiinstrumentalista, kompozytor i dyrygent. Koncertuje w całej Europie, Azji, USA i Kanadzie. Ma w swym dorobku liczne nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne. Laureat nagród i odznaczeń państwowych. Jeden z dwóch w Europie wirtuozów gry na fletni Pana. Największy autorytet na świecie w grze na cymbałach. Jest częstym  gościem wielu polskich festiwali muzycznych. Od lat współpracuje z Robertem Grudniem, z którym nagrał sześć wysoko ocenianych płyt CD. Grał jako solista pod batutą dyrygentów min. Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Penderecki, Zygmunt Rychert.
          
Koncert w 10 lecie śmierci Krzysztofa Kieślowskiego
05.09. – Elżbieta Towarnicka – sopran
              Konrad Mastyło – organy, fortepian

Program:
Temat z filmu ''Lista Schindlera'' - solo fortepian
Matka Boska Ludźmierska - muz. Jan Kanty-Pawluśkiewicz, sł. L.A. Moczulski
Nie gniewaj się na łotra - muz. Jan Kanty-Pawluśkiewicz, sł. L.A. Moczulski
Stara mała Vilma - muz. J.Kanty-Pawluśkiewicz, sł. J. Nowicki
Tenat z filmu ''Podwójne życie Weroniki'' - solo fortepian
Pieśń z filmu ''Dekalog'' - muz. Z. Preisner
Temat z filmu ''Tajemniczy ogród'' - solo fortepian, muz. Z. Preisner
Kołysanka - F. Schubert
Polna różyczka - F. Schubert
Ave Maria - F. Schubert
Ave Maria - J.S. Bach - Gounod
Pie Jesu - Andrew Lloyd Webber
Pieśń na zjednoczenie Europy - Z. Preisner (Trzy kolory - Niebieski)

Elżbieta Towarnicka pierwsze kroki wokalne stawiała pod kierunkiem Leokadii Kukawskiej. W 1978 ukończyła studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu Barbary Walczyńskiej. Jest laureatką I KONKURSU WOKALISTYKI OPEROWEJ IM. ADAMA DIDURA w Bytomiu.Współpracowała z Operą Krakowską, kreując główne partie sopranowe w takich operach, jak CYGANERIA i TOSCA Giacomo Pucciniego, POŁAWIACZE PEREŁ Georgesa Bizeta, TRAVIATA i RIGOLETTO Giuseppe Verdiego, WOLNY STRZELEC Carla Marii von Webera, KRÓL ROGER Karola Szymanowskiego, DYDONA I ENEASZ Henry Purcella, ORFEUSZ I EURYDYKA Christopha Willibalda Glucka.Występowała na najważniejszych festiwalach muzycznych w kraju i za granicą, m.in. na ''WARSZAWSKIEJ JESIENI'',''WRATISLAVIA CANTANS'',FESTIWALU ''MUZYKA W STARYM KRAKOWIE'' oraz FESTIWALU MUZYKI FILMOWEJ ZBIGNIEWA PREISNERA na Akropolu w Grecji oraz w kopalni soli w Wieliczce. Ponadto koncertowała w Niemczech, we Włoszech, Szwecji, Belgii, Francji, Rosji, na Litwie, Ukrainie, w Argentynie, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Ze szczególnym upodobaniem wykonuje muzykę oratoryjno-kantatową. Współpracuje ze wszystkimi filharmoniami w Polsce. Wielokrotnie zapraszana była do udziału w koncertach CAPELLI CRACOVIENSIS.Dokonała wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia w Krakowie i Warszawie oraz nagrań płytowych, brała także udział w nagraniach muzyki filmowej, m.in. do filmów Krzysztofa Kieślowskiego (TRZY KOLORY, DEKALOG, PODWÓJNE ŻYCIE WERONIKI). Elżbieta Towarnicka prowadzi obecnie klasę śpiewu solowego w Konserwatorium Muzycznym im. Witolda Lutosławskiego w Krakowie.

Konrad Mastyło absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej. Organista oraz pianista z dwudziestoletnim stażem w kabarecie Piwnica pod Baranami. Na stałe współpracuje z Jackiem Wójcickim, Anną Szałapak, Beatą Rybotycką, Agnieszką Chrzanowską, Renatą Świerczyńską. Nagrał muzykę do kilkudziesięciu filmów, m.in. Dekalog , Podwójne życie Weroniki , Trzy kolory , a także muzykę do spektakli teatralnych, której kompozytorami byli Zygmunt Konieczny, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Zbigniew Preisner.